tag:blogger.com,1999:blog-47783151530081528032024-03-08T11:14:55.041-08:00Smog-BlogAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/04721218592419260373noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4778315153008152803.post-38126349657252686942016-02-22T05:32:00.000-08:002016-02-22T05:36:25.898-08:00<div style="margin-bottom: 0cm;">
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-size: x-large;"><span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;">Poprawka antysmogowa</span></span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;"><br /></span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;">We wrześniu 2015 r. Sejm przyjął
nowelizację Prawa Ochrony Środowiska (art. 96), która umożliwiła
Sejmikom określanie minimalnych wymogów emisyjnych wobec
instalacji, w których następuje spalanie paliw (w tym domowych
kotłów). Na konieczność tej nowelizacji wskazywali od dawna
eksperci i przedstawiciele samorządów. Pierwsze propozycje zmiany
brzmienia art. 96 samorządy przesłały do Ministerstwa Środowiska
w 2011 r. Pełny pakiet zmian ustawowych związanych z poprawą
jakości powietrza został wypracowany w latach 2012-2013 w ramach
prac Grupy Roboczej ds. Ochrony Powietrza i Energetyki w ramach Sieci
ENEA „Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju” przy Generalnej
Dyrekcji Ochrony Środowiska. W pracach grupy uczestniczyli
przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, urzędów marszałkowskich,
regionalnych dyrekcji ochrony środowiska oraz zaproszeni eksperci.
</span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;"><br /></span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;">Nowelizacja ustawy Prawo ochrony
środowiska daje samorządom konkretne narzędzia do walki z
zanieczyszczeniem powietrza. Jest ona narzędziem dającym samorządom
władzę, którą będą mogły wykorzystać by doprowadzić do
poprawy jakości powietrza. Nowelizacja nie zmusza samorządów do
działania, ale umożliwia im podejmowanie decyzji prowadzących do
poprawy jakości powietrza. Samorządy mogą podjąć decyzję
dotyczącą określenia obszaru, na którym obowiązywać będą nowe
przepisy oraz zdecydować jakiego rodzaju kotły będą mogły być
wykorzystywane poprzez np. określenie ich klasy emisyjnej. Im wyższa
klasa, tym mniejsza emisja i niższe zanieczyszczenie powietrza.
Wreszcie, ustawa pozwala określać rodzaj używanego paliwa stałego.
Chodzi o węgiel, miał i drewno.
</span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;"><br /></span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;">Władze samorządowe będą mogły
określać, czym będzie można będzie palić w domowych piecach, to
znaczy będą mogły zakazać palenia np. miałem węglowym, który
jest tanim, ale jednocześnie najbardziej toksycznym paliwem, i
nakazać używanie najbardziej kalorycznego węgla, którego spalanie
nie emituje takich ilości zanieczyszczeń.</span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;"><br /></span></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-family: "trebuchet ms" , sans-serif;">Dodatkowo sejmiki wojewódzkie będą
mogły zdecydować jakiego rodzaju kotły wykorzystywać można
będzie na ich obszarze, a więc możliwe będzie określenie klasy
emisyjności domowych kotłów, trochę na podobieństwo regulacji
jakimi objęte są samochodowe spaliny.
</span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/04721218592419260373noreply@blogger.com0